Jak wybrać zdjęcie główne do ogłoszenia o sprzedaży mieszkania

  •  
  •  

Jakie zdjęcie wybrać i ustawić – w ogłoszeniu o sprzedaży lub wynajmie mieszkania – jako zdjęcie główne, czyli takie, które pojawia się jako pierwsze? To zdjęcie musi wyróżniać całe ogłoszenie na tle setek innych ogłoszeń w portalach ogłoszeniowych? Jakie powinno być zdjęcie główne do ogłoszenia o sprzedaży mieszkania

Sprzedajesz lub wynajmujesz mieszkanie? Jak wybrać zdjęcie główne do ogłoszenia o sprzedaży mieszkania?

„Ludzie kupują oczami” – to stwierdzenie prawdziwe w wielu branżach, przy czym w branży nieruchomości – mieszkań na sprzedaż i wynajem – nabiera wyjątkowego znaczenia. Tu ważne są wszystkie zdjęcia, ale jedno z nich jest wyjątkowo ważne. Chodzi o to zdjęcie, które w portalach z ogłoszeniami wyświetla się jako pierwsze – czyli tzw. zdjęcie główne ogłoszenia.

„Ustaw zdjęcie główne” – dlaczego ten krok, jest jednym z najważniejszych?

Przyjmijmy, że masz już zrobione zdjęcia mieszkania na sprzedaż czy wynajem. Kolejnym krokiem będzie dodanie ogłoszenia na portalach takich jak Otodom, Gratka, Domiporta, czy Morizon. Część osób w chwili dodawania ogłoszenia i zdjęć nieruchomości, nie przywiązuje uwagi do ich kolejności, a jest to ogromny błąd lub co najmniej niewykorzystanie ogromnej szansy. Najważniejsze jest zawsze pierwsze zdjęcie, jednak wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawę. Jeśli dodającym ogłoszenie jest osoba sprzedająca mieszkanie pierwszy raz, (a w wielu przypadkach zarazem jedyny raz w życiu) niewiedzę taką można „wybaczyć”. Druga grupa osób dodających ogłoszenia o sprzedaży wynajmie mieszkania, to pośrednicy, agenci/agencje nieruchomości. W ich przypadku takie niedopatrzenia świadczą o braku znajomości podstawowych zasad sprzedaży, prezentacji oferty. W tym miejscu rada dla osób, które rozważają współpracę z agencją nieruchomości. Przed wybraniem konkretnej agencji sprawdźcie jakie zdjęcia są dodawane na portalach przez agencje, które bierzecie pod uwagę? Od razu odrzućcie te agencje, które jako zdjęcia główne w ogłoszeniach ustawiają zdjęcia przypadkowe. Dlaczego tak ważne, a nawet najważniejsze jest zawsze zdjęcie główne? Jego główną rolą będzie wyróżnienie całego ogłoszenia na tle setek innych ogłoszeń na portalu nieruchomości.

Co powinno przedstawiać zdjęcie główne nieruchomości a czego unikać?

Kryteria wyboru takiego zdjęcia są dwa – treść zdjęcia i jego jakość. Przez treść rozumiemy to, co przedstawia zdjęcie. Podejście do tego, co powinno być na zdjęciu głównym nieruchomości, jak można zaobserwować w każdym momencie na portalach ogłoszeniowych, jest bardzo różne. Co gorsze, w naprawdę wielu przypadkach po prostu przypadkowe. O ile takie niedopatrzenia można wybaczyć osobom indywidualnym, o tyle od agencji, pośredników klienci powinni spodziewać się i oczekiwać nieco więcej. Może to być więc przy okazji jeden z szybkich sposobów weryfikacji profesjonalizmu agencji nieruchomości w procesie ich selekcji. A co przedstawiają niekiedy – o zgrozo (!) – zdjęcia główne w ogłoszeniach z mieszkaniami na sprzedaż? Np.

  • sedesy (w tym często z otwartą klapą)
  • zaniedbane, nieumyte łazienki, wanny, prysznice
  • zwierzęta domowe lub ich „ulubione miejsca”, legowiska – co skutecznie odstrasza sporą część klientów, nieprzepadających za czworonogami (ich zapachem, wszechobecną sierścią, a nawet samymi skojarzeniami)
  • ogólny bałagan, porozrzucane rzeczy, ubrania, zabawki
  • buty w przedpokoju, niekiedy brudne, „sfatygowane” i do tego bardzo liczne
  • rzeczy (bardzo) osobiste np. zdjęcia z rodziną itd.
  • oddzielną kategorię stanowią rzuty 2D (projekty budowanych mieszkań, domów) – te niewyraźne, nieatrakcyjne, czarno-białe, źle zeskanowane (w tym bardzo często wręcz krzywo)

Jakie powinno być zdjęcie główne w ogłoszeniu o sprzedaży mieszkania?

A więc jakie powinno być zdjęcie, które ma promować nasze ogłoszenie na tle innych ogłoszeń w tej samej kategorii na portalu z nieruchomościami?

Wyróżniające się. Powinno wyraźnie odróżniać nasze ogłoszenie od pozostałych ogłoszeń. Jeśli konkurujemy z ogłoszeniami profesjonalnych agencji, musimy wziąć pod uwagę, że zdjęcia w ich ogłoszeniach będą miały nienaganną, wysoką, profesjonalną jakość. Nam więc pozostaje wybór ciekawej, wyróżniającej tematyki zdjęcia głównego. Popatrz na zdjęcia konkurencji – porównaj z tymi, które masz. Które z nich ma wystarczającą jakość, a do tego przedstawia coś oryginalnego? Np. basen, stylowy kominek, ciekawy salon, wielki taras, piękny widok za oknem?

Poprawne technicznie. Dyskwalifikujące są tu zdjęcia niewypoziomowane (mówiąc prościej krzywe). Odstraszają również zdjęcia niewyraźne, źle wykadrowane, niedoświetlone i prześwietlone. Zdjęcie nie musi być wykonane przez profesjonalnego fotografa i zretuszowane, „podkręcone”. Wielu klientów, oglądających, nawet bardziej ceni zdjęcia 1:1, czyli takie, które oddają w 100% stan faktyczny, są „uczciwe”, bo przedstawiają nieruchomość taką, jaka ona jest. Oczywiście nie zaszkodzi delikatny poprawienie – retusz, rozjaśnienie, wykorzystanie HDR itp. Jednak warto pamiętać o umiarze, by nie zostać posądzonym o manipulację.

Wybieranie zdjęcia głównego do ogłoszenia – jakie mamy możliwości? Forma, treść

W kwestii samej tematyki jest kilka możliwości, spośród których można świadomie wybrać zdjęcie, które zdecydowanie wyróżni naszą ofertę na tle innych – konkurencyjnych ogłoszeń np.:

  • Zdjęcie nieruchomości, ale z zewnątrz. Szczególnie gdy ta prezentuje się wyjątkowo imponująco lub warto pokazać w kadrze najbliższą okolicę.
  • Zdjęcia nieruchomości z wykonane drona. Nadal traktowane jako nowość, ciekawostka. Ich zaletą jest prezentacja najbliższej okolicy domu, czy nawet mieszkania.
  • Rzuty 3D mieszkania, nieruchomości. Kolorowe, trójwymiarowe rzuty 3D ukazują rozkład całego mieszkania. Mała ilustracja takiego rzutu przyciąga uwagę, intryguje i zachęca do „kliknięcia” po szczegóły – przyjrzenia się rozkładowi, pomieszczeniom.
  • Mapa, szczególnie satelitarna. Zabieg nieco podobny do zastosowania zdjęcia z drona. Warto wcześniej zapoznać się z polityką portalu, na którym chcemy opublikować takie zdjęcie – czy pozwala na zamieszczanie tego typu fotografii, zrzutów ekranu. Druga bardzo istotna kwestia to prawa autorskie. Przykładowo, najbardziej popularne mapy Google (Google Maps) nie dają możliwości publikowania zrzutów tych map bez zgody właściciela – Google.
  • Wyróżniające się obiekty. Może to być minimalistyczny salon, obłędna łazienka, basen wewnętrzny lub basen w ogrodzie domowa sauna, domowe spa, sala bilardowa, barek itp. Wszystko, co przykuje uwagę potencjalnego klienta i zachęci do „kliknięcia po szczegóły”.

Podsumowując dzisiejszy temat, żartobliwie poradzić można „Wyróżnij się, albo zgiń”!


  •  
  •